MikaHekkanen Aiheen vieressä on aina tilaa

Yleissivistävän koulutuksen puolella

Tämän hallituskauden aikana tehdyt koulutusleikkaukset ovat karmaisevia. Ne vaikeuttavat opiskelijoiden elämää, hidastavat opintoja ja heikentävät opetuksen laatua. En löydä leikkauksista mitään hyvää.

Koulutuksen tulee olla tasa-arvoista, Suomen etu on saada parhaiten soveltuvat nuoret oikean koulutuksen piiriin ja oikeille tulevaisuuden urille. Leikkauksilla, kovilla säästötavoitteilla, opiskelijavalinta on vaarassa vääristyä. Vähävaraisten ja -tuloisten perheitten vesat ovat paljon vaikeammassa asemassa kuin taloudellisesti turvattujen sukujen nuoriso. Kurjistamispolitiikalla lisätään seuraavien sukupolvien tuloeroja, vauraudesta ja köyhyydestä tehdään vielä nykyistäkin periytyvämpää. Näin ei saa olla.

Työelämä muuttuu jatkuvasti kiihtyvällä vauhdilla. En itsekään tiennyt 30 vuotta sitten opiskelemaan lähtiessäni sitä, millaisia työtehtäväni tulevat valmistuttuani olemaan. Nyt on olemassa sellaisia ansaintamekanismeja, joista 1980-luvulla ei voitu edes kuvitella. Tubettaja on tästä mainio esimerkki – sehän on tekstityöläisen ja mediapersoonan hybridimuoto, julkisuudesta elävä oman alansa ammattilainen. Kun tämän hetken nuoret, jotka seuraavat tubettajia tiivisti, ovat työikäisiä, ovat työmarkkinat taas muuttuneet teknologian mukana. Tämä muuttuminen asettaa vaatimuksiaan myös koulutukselle. Vakaita 8–16 -töitä tulee toki yhä olemaan, mutta kulttuurialoille jo nyt tutut sirpaleiset freelance-tyyppiset työt tulevat eittämättä lisääntymään. Siksi koulutuksen pitää valmistaa nuoria alati muuttuvaan tilanteeseen, pelkkään tämän hetken tekniikkaan keskittyvä koulutus ei tule valmistamaan heitä nopeasti muuttuville työmarkkinoille. Koulutuksella on jatkuva tarve olla yleissivistävää ja sen tulee opettaa opiskelijoita jatkuvaan tiedon hankintaan ja uuden oppimiseen jo pelkästään työn tulevan luonteen takia.

Suomen ei tule nojata liikaa historiaan ja historialliseen työn kuvaan, menneitten vuosikymmenten teolliseen tuotantoon. Ne työpaikat ovat olleet ja menneet automaation myötä, samaan aikaan ei ole enää palaamista. Suomi tulee nousemaan uusien innovaatioitten, korkean osaamisen ja nykyhetken sekä tulevaisuuden tuntemisen kautta. Talouden ja tekniikan tie ei ole ainoa mahdollinen. Palaan taas tubettajan ammattiin: siinä vaaditaan juuri tämän hetken tuntemista, hetkellisiinkin ilmiöihin tarttumista, nopeutta ja monialaisuutta. Yleissivistystä! Olemme median ympäröimiä, meidän tulee kyetä sekä ymmärtämään ja suodattamaan että tuottamaan tätä informaatiovirtaa: medialukutaito on yksi tärkeimmistä taidoista nykyhetken ymmärtämiseen ja tulevaisuuden hahmottamiseen. Siihen ei päästä takertumalla kapeisiin, vaikkakin syviin, tiedon sektoreihin, vaan meidän on varmistettava koulutusratkaisuilla kansan valmiudet uuteen tietoon uudessa maailmassa, joka muuttuu päivä päivältä.

Koulutuksemme, aina peruskoulusta alkaen ja ammatillisen koulutuksen kautta akateemiseen tiedeyhteisöön asti, tulee tukea ihmisten taitoa toimia medioituneessa maailmassa. Tähän päästään vain korkean yleissivistävän koulutuksen kautta.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

EU: Julkisenpuolen säästöt.
Kunta-,koulu-,terveyspalvelu-uudistus -07-

Kouluja supistetaan (lasketun oppilasmäärien mukaan tulevaisuudessa) yliopistot tulosvastuulliseksi.
Ammaattikorkeakoulut,korkeastikoulutettujen määrän tarve tulevaisuudessa yrityksille.

Koulu joka kylässä,opistot joka kuntakeskuksessa on kallista ylläpitää ,verovaroista.
Etenkin kun lapsia,kouluikäisiä ei enää ole isonikäpolven määrä nyt ,eikä tulevaisuudessa tule olemaan .

Käyttäjän MikaHekkanen kuva
Mika Hekkanen

Ymmärrän huolesi, kyllähän nykyiset ehdotukset ja päätökset ovat koulutusta tuohon suuntaan viemässä. En kuitenkaan ole asiasta samaa mieltä enkä varsinkaan ole samaa mieltä nykyisestä koulutuspolitiikasta.

Nykyinen keskustaoikeistolainen poliittinen narratiivi tuo kaiken hinnan mukaan kaikkeen keskusteluun ja samalla unohtaa osia suuresta kuvasta. On totta, että laadukas koulutus on kalliimpaa kuin äärimmilleen viilattu kustannustehokas koulu.

Mutta, iso MUTTA.

Meidän on mietittävä sitäkin, mitkä ovat kustannukset koulun jälkeen. Jo nyt oppimistulokset kouluissamme ovat rapistumassa, joka viides peruskoulun päättänyt poika jää vaille koulutuspaikkaa ja työtä ja on siksi vaarassa tulla syrjäytetyksi yhteiskunnasta. Tähän meillä ei ole missään nimessä varaa ja jo tämä tulee kalliimmaksi kuin laadukkaan koulutuksen järjestäminen.

Huono julkisen sektorin koulutus tulee myös avaamaan reittiä kalleille yksityiskouluille, koulun ulkopuolisille preppauskursseille ja sitä kautta rahan voiman eriarvoistamille opiskelijoiden sisäisille yhteiskuntaluokille. Rikkailla on mahdollisuus parempaan koulutukseen kuin muilla, joka tulee johtamaan kahteen seikkaan: ensiksi varallisuudesta tulee entistä periytyvämpää ja toiseksi hyvän koulutuksen saamisen yhtenä kriteerinä tulee olemaan varallisuus, ei pelkästään osaaminen, joka olisi kuitenkin tie siihen, että opintomenestykseltään parhaat nuoret saisivat tukea jo opinnoissa saadakseen kehitettyä oman lahjakkuutensa parhaalla tavoin omaan ja yhteiskunnan käyttöön. Meillä ei ole varaa sivuuttaa taitavinta osaa nuorista pelkästään periytyvän sosiaaliekonomisen aseman takia.

Tämänkin vuoksi yhteiskunnan eriarvoistumiskehitys ja rahan valta on lopetettava. Eikö vaan?

Toimituksen poiminnat